ဓမၼေရးရာ အေတြးစမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား၊ ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ရာ မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံမ်ား၊ ဖတ္ခဲ့ဖူးေသာ စာမ်ားထဲမွ ႏွစ္သက္ရာ စာ ကဗ်ာမ်ားႏွင့္ အေတြးအေခၚမ်ားကုိ မွတ္တမ္းသေဘာ မွ်ေ၀ တင္ျပထားပါသည္

Monday, October 22, 2012

မာနအေၾကာင္း


မာနအေၾကာင္း

ေထာင္လြားတတ္ႂကြျခင္းသေဘာသည္ မာန္မာနမည္၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ “မာနကားမူ၊ ေထာင္လြားႂကြတတ္ဟုဆိုခဲ့ေပသည္၊ မာနဓာတ္ခံရွိသူသည္ တံခြန္အလံကုိ စိုက္ေထာင္၍ ထားသကဲ့သုိ႔အမ်ား အေပၚ၌ေမာက္ေမာ္လို၏၊ ႂကြတတရွိ၏၊ ရာထူးဂုဏ္သိန္၊ စည္းစိမ္ၪၥာစၥာ ပညာအဆင္း၊ ေရာဂါကင္းျခင္းစေသာ ဂုဏ္တို႔ျဖင့္သူမ်ားထက္သာေန ေသာအခါငါကသင္တို႔ႏွင့္တူသလား၊ ငါႏွင့္အဖတ္တန္သလားဟု- ကိုယ့္ကိုယ္ကုိအထင္ၾကီးကာသူတစ္ပါးကိုအထင္ေသးတက္၏။ 

သူမ်ားထက္အသာဘဲတန္းတူျဖစ္ေနလွ်င္လည္းမာနဓာတ္ခံရွိေနသုူတို႔မွာသင္နဲ႔ ငါနဲ႔ဘာထူးေသးလဲ၊ သူ႔ေလာက္ေတာ့ ငါလဲရတာပဲ””ဟု တန္းတူထားလွ်က္ မာန္တက္ျပန္၏၊ 

ရာထူးစည္းစိမ္စသည္တို႔က ေအာက္တန္းက်ျပန္လွ်င္လည္း မာနဓာတ္ခံရွိေနသူမွာ၏သူတို႔က ငါ့ထက္သာေကာ ငါကဘာေရးအစိုက္ရမွာလဲ၊ ကိုယ့္ရွိမွကိုယ္စားရ၊ ကိုယ္လုပ္မွ ကိုယ္ရ တာပဲ၊ ဘယ္သူ႔ကို ခခယယလုပ္ေနရမွာတုန္း””ဟုအံမတုႏုိင္ေသာ္လည္း မာန္ျပဳလ်က္ပင္။
   
အမ်ားျဖစ္တတ္ေသာမာန္မ်ားႏွင့္ ပယ္ရွားႏိုင္ဖို႔နည္းလမ္း

ဇာတိမာန္      

အမ်ိဳးေကာင္းသည့္အတြက္ မာန္မာနတက္ေနျခင္းဇာတိမာန္ ဟု ေခၚသည္၊ ယခုေခတ္၌ အေတာ္အတန္အမ်ိဳးေကာင္းသူေတြရွိပါေပသည္ သို႔ေသာ္မာန္တက္ေလာက္၊ ဟန္ၾကီး ပန္ၾကီးလုပ္ေလာက္ေအာင္ တစ္ဘက္သားကို ေၿခဖ၀ါးေအာက္ကဟု ထင္ေလာက္ေအာင္ အမ်ိဳးမေကာင္းပါ၊ ေရွးကမဟာေသြးမဟာမ်ိဳးျဖစ္၍ တကယ္အမ်ိဳးေကာင္းသည္ပင္ဆို ဦးေတာ႔ အမ်ိဳးျမတ္သူက မာနမဖတ္ဘဲ ညတ္ညတ္ေညာေညာ အေျပာခ်ိဳကာ အရာရာမွာ လိုက္ေလ်ာပါမူ ေအာက္တန္းက်သူတို႔က ပိုမို၍ခ်စ္ခင္ၾကည္ ၫိဳ႐ုိေသၾကမည္မဟုတ္ပါေလာ့၊ “အေရာ၀င္ေတာ့အရုိအေသတန္ဆို သကဲ့သို႔ အခ်ိဳ႕ရုိင္းစိုင္းသူတို႔က အေရာ၀င္၍ အရုိအေသတန္ေကာင္း တန္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအ႐ိုအေသတန္မႈအတြက္  ထုိသူအျပစ္သာ ျဖစ္၍ ထိုသူပင္ နစ္နာေပလိမ့္မည္။ ဤသို႔ အရာရာေရွ႕ေနာက္ စိစစ္လွ်က္ ဇာတိမာန္မတက္မိေအာင္ သတိေဆာင္ၾကပါကုန္။ 


ဓနမာန္         
                                       
အထိုက္အလိုက္ ဥစၥာရွိသူတို႔၏ မာန္ကိုဓနမာန္ဟုေခၚ၏။ ယခုအခါ အေတာ္အတန္ ဥစၥာရွိသူေတြ ရွိပါေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဥစၥာနည္းပါးသူမ်ားႏွင့္ အတူမသြားႏိုင္၊ အတူမစားႏိုင္၊ အတူစကားမေျပာႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မကုန္မခန္းေပါမ်ားၾကသည္ မဟုတ္ပါ။ “မျမင္ဖူေတာ့ မူးျမစ္ထင္ဆိုသလို မိမိကိုယ္ကို သူေဌးသူႂကြယ္ဟုပင္ ထင္ေစဦးေတာ့ ဆင္းရဲသူ ဆင္းရဲသားတို႔အေပၚမွာ သေဘာႀကီးႀကီး ထား၍ သနားၾကင္နာ က႐ုဏာသက္တတ္ပါလွ်င္ သာ၍ပင္ ဂုဏ္မရွိပါသေလာ မိမိပစၥည္း၌ ေဘးအႏၲရာယ္ မထူေအာင္ အကူအညီပင္ ရႏိုင္ေသးသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ဓနရွင္တို႔၏ ျပံဳး ရႊင္ေသာမ်က္ႏွာ ခ်ိဳသာေသာ စကားအသံုးအႏွဳံးသည္ ဆင္းရဲသားတို႔ အတြက္ အၿမိန္ရွက္ဆံုး အၿမိဳက္ေဆး တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေရွးက ဒါနကုသိုလ္ အက်ိဳးေပး၍ တစ္သက္လ်ာအတြက္ ရရွိေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာေလးကို ေနာင္သံသရာအေရး၀ယ္ အမ်ိဳးအႏြယ္ ေအာက္က်သြားဖို႔အေၾကာင္း မေကာင္းေသာမာန၏ ေအာက္ခံကားပံုသဖြယ္ မျဖစ္ေစဘဲ ဓနရွင္ပီပီ တည္ၾကည္ေသာ စိတ္ထားျဖင့္ အမ်ား၏ ကိုးစားရာျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစား၍ သတိေဆာင္ ၾကပါကုန္။ ယခုတစ္ဘ၀ ႀကီးက်ယ္ေသာ စည္းစိမ္သည္ ေဘးအႏၲရာယ္ အလြန္မ်ားလွ၏။ ေဘးအႏၲရာယ္ ကင္းေစကာမူ တစ္သက္လ်ာမွ်သာ သံုးစြဲႏိုင္ပါသည္။

ေရႊအိမ္နန္းႏွင့္၊ ၾကငွန္းလည္းခံ၊ မတ္ေပါင္းရံလ်က္၊ ေပ်ာ္စံရိပ္ၿငိမ္၊ မင္းစညး္စိမ္ကား၊ သမုဒၵရာ၊ ေရမ်က္ႏွာထက္၊ ခဏတက္သည့္၊ ေရပြက္ပမာ၊ တစ္သက္လ်ာတည္း။””
(အနႏၲသူရိယ အမတ္)

ပညာမာန္

စာေပတတ္ကၽြမ္သူတို႔၏ မာန္ကို ““ပညာမာန္””ဟုေခၚ၏။ စာေပပညာသည္ မသင့္သည္ကုိ မသင့္မွန္းသိ၍၊ သင့္သည္ကုိသင့္မွန္းသိဖုိ႔ အလိမၼာေပးေသာပညာ၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံရာ၌ ယဥ္ေက်းဖုိ႔ရာ အလိမၼာေပးေသာ ပညာတည္း၊ သုိ႔ပါလ်က္ ထုိပညာကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ မေတာ္မတရား ၾကီးမားေသာ မာန္မာနျဖစ္ရျခင္းမွာလြန္စြာရွက္ဖြယ္ေကာင္းလွ၏။ ယခုကာလ၌ သူမ်ားထံမွ တစ္ဆင့္သင္ယူ၍ တတ္သိရေသာစာေပပညာသည္ ထူးျခားေသာ အတတ္မဟုတ္ေသးပါ၊ အေၾကာင္းညီၫြတ္၍ ဆရာေကာင္းထံ သင္ၾကားရလွ်င္ အမ်ားပင္တတ္ႏိုင္ပါ၏။

သုိ႔ျဖစ္၍ အေၾကာင္းမညီၫြတ္သျဖင့္ မသင္ၾကရသူ၊ အထူး ၪဏ္ထုိင္းသူမ်ားကုိ ေတြ႔ရေသာအခါ ေမာက္ေမာ္၀ါႂကြားမည္႔အစား သနားၾကင္နာ က႐ုဏာသက္ဖုိ႔သာ၊ သုိ႔မဟုတ္ တစ္ဆင့္သင္ျပေပး  ဖုိုိ႔သာသင္႔ပါသည္။
 ေရွးတုန္းက အေတာ္ ထင္ရွားေသာဆရာေတာ္ တစ္ပါးသည္ လြန္ခဲ႔ေသာဘ၀က စိတ္ရွည္ လက္ရွည္စာခ်ေပခဲ့ဖူးသျဖင္႔ ယခုဘ၀မွာ ေလာကဓမၼ  ၂ -႒ာန၌  ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ က်မ္းတတ္ပုဂ္ၢိဳလ္ၾကီး တစ္ပါး ျဖစ္လာရပါသတဲ႔။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ တတ္သိေသာ ပညာကို သံသရာအတြက္ အသံုးျပဳၾကပါေလ။

စာေပပညာ၏ လမ္း ၂ သြယ္

    ယခုေခတ္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းႏွင္႔  သက္ဆုိင္ေသာ ေလာကီပညာတို႔သည္ နဂိုကပင္ အသက္ေမြးဖို႔ လမ္းကို မွန္းၿပီးျဖစ္၍ စိစစ္ဖြယ္ မလိုပါ။ သာသနာ႔၀န္ထမ္း ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ပိဋကတ္စာေပပညာမွ လမ္း ၂-သြယ္ ျဖာေနပုံကုိ ထင္ရွားျပဦးမည္။

ေအာက္လမ္း

စာေပတတ္လွ်င္ နာမည္ၾကီးလာလိမ္႔မည္။ လွဴဒါန္းခ်င္သူ ေပါ လာလိမ္႔မည္။ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္းတို႔ အေကာင္းအမြန္ ရလိမ့္မည္၊ သူတစ္ပါးအေပၚ ေမာက္မာႏုိင္မည္၊ စာေပတက္လွ်င္ မည္သူကိုမွ် လူမထင္ဘဲ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ႏူိင္မည္၊ ဤသို႔စသည္ျဖင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ မာန္မာနကို အေျခခံ၍ စာေပသင္ၾကားၾက၏။  ထိုသူ၏ ပညာသင္ၾကားမႈ ပညာတက္သိမႈသည္ ေအာက္လမ္း သြားဖို႔အေၾကာင္း မေကာင္းမႈ ခ်ည္းသာ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ စိတ္ထားျဖင့္ စာေပသင္ၾကားမည့္အစား အိပ္ေနျခင္းကပင္ ေတာ္ေသး၏ ဟု  က်မ္းဂန္၌ဆိုသည္။

အထက္လမ္း

စာေပတတ္လွ်င္ ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္ကို သိရလိမ့္မည္။ သူတစ္ပါးအား တစ္ဆင့္ပို႔ခ်မည္။ စာေပပိဋကတ္တည္းဟူေသာ မွန္ျပင္၀ယ္ အစဥ္မျပတ္ ၾကည့္႐ႈ၍ မိမိစိတ္ေနစိတ္ထားကို ျဖဴစင္ေျဖာင့္မတ္ ျမင့္ျမတ္ေအာင္ ျပင္ဆင္မည္။ ဤသို႔ စေသာရည္ရြယ္ခ်က္ ျဖင့္ သင္၍တတ္ေျမာက္ေသာ အခါလည္း ပစၥည္းလာဘ္လာဘ ဒကာဒကာမေပါမ်ားမႈကို ဂ႐ုမစိုက္ပဲ မူလရည္ရြယ္ရင္းအတိုင္းပင္ က်ိဳးစား၏။ ထုိပုဂ္ၢိဳလ္၏ စာေပသင္ၾကား တတ္ေျမာက္မႈမ်ိဳးကား အထက္လမ္းသို႔ တက္လွမ္းဖို႔ အေၾကာင္းေကာင္းခ်ည္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ 

အခ်ိဳ႕မွာကား စာေပမတတ္ခင္က စိတ္ထားမတတ္၍ စာေမးပြဲ ေအာင္လုိျခင္း၊ နာမည္ႀကီးလုိျခင္း စေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ရွိေသာ္လည္း စာေပတတ္ေျမာက္ေသာအခါ အရာရာကိုစိတ္ေျပာင္း၍ စိတ္ ေကာင္းႏွလံုးေကာင္းရွိေလသည္။ 

ထိုပုဂၢဳိလ္ကား ေရမျပည့္ခင္ ေဘာင္ဘင္ခတ္ေနေသာ ေရအိုးသည္ ေရျပည့္ေသာအခါ ၿငိမ္သက္လာသလုိ ျဖစ္သည့္အတြက္ အထက္တန္းသို႔ လွမ္းတက္ဖို႔အေၾကာင္း လမ္းေကာင္းရသူပင္ ျဖစ္သည္။ ငယ္ရြယ္သူ ဟူသမွ်တုိ႔ စာတတ္ေသာအခါ ဤကဲ့သို႔ လမ္းေကာင္းရၾကပါေစ။ 

အဆင္းမာန္

အလွဂုဏ္အတြက္ မာန္တက္ျခင္းကို “အဆင္းမာန္ဟုေခၚ၏။ ေရွးဘ၀က ေဒါသနည္းပါးျခင္း၊ ပန္းအစရွိသည္တို႔ကို လွဴဒါန္းျခင္း၊ ဘုရားေက်ာင္း၀င္းစသည္တုိ႔၌ အမိႈက္သုတ္္သင္ရွင္းလင္းျခင္း စေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ယခုဘ၀၌ ပရိသတ္အလယ္   တင့္တယ္၀င္းစက္ အဆင္း ထြက္ျခင္းမွာ မာန္တက္မည္ဆိုလွ်င္ တက္ေလာက္ပါေပသည္။ 

သို႔ရာတြင္ မိမိအျဖစ္ေဟာင္းကို ျပန္ေျပာင္း၍ မွန္းဆေသာအခါ ေဒါသကင္းစင္ စိတ္ၾကည္လင္၍ ေရလွဴပန္လွဴျခင္း စေသာကုသိုလ္ ေကာင္းမႈရွင္ သူေတာ္စင္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးရကား ယခုဘ၀ေရာက္မွ အလွဂုဏ္ မာန္တက္၍ သူတစ္ပါး အဖက္ထင္ႏိုင္ေအာင္ ဟန္ႀကီးပန္ႀကီး မလုပ္သင့္ပါ။ လွပေသာ ကိုယ္တြင္း၌ သန္႔ရွင္းေသာ စိတ္အစဥ္ကို ေမြးျမဴကာ အရာရာသိမ္ေမြ႕လ်က္ ဣေျႏၵ႕ရွင္ သူေတာ္စင္ ျဖစ္ေအာင္  သတိထား၍ ႀကိဳးစားသင့္ပါသည္။

အခ်ဳပ္သတိေပးခ်က္

အခ်ဳပ္မွာ နိဗၺာန္စံ၀င္ၿပီးေသာ သူေတာ္စင္ႀကီးတို႔သည္ ယခု ျပခဲ့ေသာ ဇာတိမာန္စသည္တို႔ တက္မည္ဆိုလွ်င္ မိုးထိေအာင္ ေလွကားမေထာင္ဘဲ တက္ႏိုင္ၾကေပ၏။ မာန္တက္ေလာက္ေအာင္ ပင္ ဘုရင္မိဖုရားတို႔၏ လက္ေပၚတြင္ ၾကီးပြားရေသာ မင္းညီမင္းသား မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ပညာဘက္ကလည္း မေဟာ္သဓာသုခမိန္ စသည္ ျဖင့္ ကမၻာ့စံခ်ိန္ ခ်ိဳးေတာ္မူခဲ့ၾကသည္။

အမ်ိဳးသမီးမ်ား ဘက္ကလည္း ဥပၸလ၀ဏ္၊ ေခမာ၊ ယေသာဓရာ စေသာ သူေတာ္ေကာင္းအမ်ိဳးသမီးတို႔မွာ အမ်ိဳးဥစၥာပညာဘက္၌ သာမက အလွဘက္ကလည္း တစ္ကမၻာလံုး မ်က္ႏွာဖံုးမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကေပသည္။
ထိုမွ်ေလာက္ အထက္တန္းက်ေသာ အမ်ိဳးသားအမ်ိုးသမီးတို႔ သည္ သူတို႔၏ မ်ိဳးဇာတိ စသည္တို႔အတြက္ မာန္မာနမတက္ ၾကပါဘဲလွ်က္ “သည္လိုယုန္ေတာ့ ခ်ံဳတိုင္းေတြ႕ႏိုင္ တဲ့ အစား “တံငါစာ၍ ငါသာသာ ရွိသူမ်ားက ရွိစုမဲ့စု စု၍ရေသာ ဇာတိ ပညာ ဥစၥာအဆင္းျဖင့္ ၾကက္ဆူပင္ မင္းမူေနျခင္းမွာ နက္နက္နဲနဲ ေတြးလွ်င္ ေလးေလးပင္ပင္ ရွက္ဖြယ္ပါတကား။

ထို႔ေၾကာင့္ ႏွလံုးေလပင့္၍ ဘ၀င္ျမင့္သူအလား ေထာင္လႊား တက္ႂကြ မာန္မာနျဖစ္ျခင္းသည္ သူတစ္ပါးတို႔ ျမင္ျပင္းကတ္ဖြယ္ရာ အက်ိဳးမဲ့ကိုသာ ျဖစ္္ေစ႐ံုသာမက ေနာက္ေနာက္ဘ၀တို႔၌အမ်ိဳးညံ့ ဖို႔အေၾကာင္း အေကာင္းသက္သက္ျဖစ္ရကား ဇာတိ ပညာ ဥစၥာ အဆင္းအားျဖင့္ ေရာက္သင့္သေလာက္ အထက္တန္းေရာက္ ေနေသာ္လည္း ေနာက္ေနာက္ဘ၀ အဆင့္ဆင့္၌ ျမင့္သည္ထက္ ျမင့္ဖို႔ အေရးကိုသာ ႐ြယ္ကိုး၍ “အစြယ္က်ိဳးေသာေျမြ၊ ဦးခ်ိဳက်ိဳးေသာ ႏြား၊ ေျခသုတ္ပုဆိုးအလားကဲ့သို႔ တက္ႂကြေသာ မာန္စြယ္ကို ႏုတ္ပယ္ႏွိမ္ခ်ိဳးႏိုင္ ၾကပါေစသား။

မာနအေၾကာင္း ျပီး၏


 
(အမရပူရ၊ မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္၊ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာ က်မ္းစာ မွ)


No comments:

Post a Comment